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    vendredi 9 octobre 2015

    Et si les grosses poitrines étaient l’arme de combat ultime?


    Extrait de la bande-annonce pour le jeu vidéo The Phantom Pain (Konami).
    Un docteur en neuroscience vient d’écrire un article étonnant sur les tenues exposées de nos héroïnes de choc, à l'occasion de la sortie du dernier volet de la saga «Metal Gear Solid».
    Repéré par Vincent Manilève
     (Slate.fr)
    «Oubliez les flingues. Oubliez les bombes. La vraie arme ultime? Les seins.» En quelques mots, le docteur en neuroscience et contributeur du Guardian Dean Burnett résume ses arguments. Selon lui, l’exposition des seins donne un avantage tactique significatif, ce qui expliquerait pourquoi les héroïnes comme Wonder Woman ou Lara Croft décident de les montrer malgré le danger qu’elles encourent.
    Car Dean Barnett estime que leur tenue n’est pas seulement le fruit d’un vilain fantasme d’une industrie masculine souhaitant s’adresser à un public qui l’est tout autant. 
    «Les seins sont en fait la plus incroyable des armes qu’un humain puisse posséder, écrit-il, et les couvrir limite leur efficacité.»

    Un effet gyroscopique

    Et pour prouver ce qu’il avance, il avance des faits qu'il estime scientifiques. Les femmes ayant une poitrine volumineuse peuvent, si elles s’entraînent, les utiliser pour garder l’équilibre en faisant contrepoids lors d’acrobaties ou amortir les coups lors de combats rapprochés. On parle «d’amortisseurs harmoniques», ces dispositifs permettant de réduire les oscillations dues notamment au vent. 
    «Des combattantes plus aguerries ont aussi appris à maîtriser leur poitrine pour effectuer des mouvements rotationnels et induire un effet gyroscopique, leur permettant d’effectuer des mouvements et des actions extrêmement élaborés.»
    Ensuite, l’auteur de l’article explique que les seins produisent un acide corrosif qui, s’il est accompagné d’un régime alimentaire particulier, peut dissoudre la chair et les os de vos ennemis. Ou encore que les seins volumineux répondent, comme le montrent les jeux vidéo, à des lois physiques différentes du reste du corps, et bénéficient donc d’une invulnérabilité face aux armes à feu.

    Elle respire par photosynthèse

    Cet article va trop loin, il vous indigne? C’est normal, tout ce qui vient d’être raconté est grotesque et faux. 
    En quoi est-ce cela donne toute leur place aux femmes? Elle n’est qu’une plante d’intérieur
    Emma Boyle
    Prenons maintenant un instant pour revenir sur ce qui vient d’être avancé par ce docteur en neuroscience. Dean Barnett a décidé d’écrire ces bêtises pour réagir à la sortie du dernier volet de la saga Metal Gear Solid –Phantom Pain– où l’un des personnages féminins est une soldate souffrant d’une infection qui l’oblige à respirer par photosynthèse, donc par la peau… C’est en tout ainsi que les créateurs ont justifié le minuscule bikini qu’elle porte dans le jeu.

    «Quand nous en sommes à un point ou une femme dans un jeu vidéo moderne porte des vêtements suggestifs parce qu’elle respire par photosynthèse, conclut Dean Barnett, la seule réponse que l’on puisse donner ne pouvait être qu’aussi grotesque.»

    Et le respect?

    Sur le site Gadgette, la journaliste Emma Boyle écrit que Quiet, le personnage en question,«ne veut pas être exposée de cette façon. Mais elle doit l’être. En quoi est-ce cela donne toute leur place aux femmes? Elle n’est qu’une plante d’intérieur». Konami, éditeur du jeu, avait présenté Quiet comme une femme accomplie, «antithèse des personnages de femmes qui sont apparues dans les jeux de combat et qui sont excessivement exposées», selon les propres mots du créateur Hideo Kojima en 2013.
    «Les créateurs du jeu pensent qu’elle est sexy et divertissante, et ils ne voulaient pas sortir un jeu sans avoir de seins à montrer, répond aujourd’hui Emma Boyle. Ce serait sympa qu’ils traitent les joueurs avec plus de respect que celui qu'ils accordent à leurs personnages, en ne prétendant pas avoir un but plus noble, parce que, d’une certaine façon, c’est encore plus embarrassant.»

    WEC, 6H Fuji, essais libres : Audi, puis Porsche../Audi, then Porsche...


           L’Audi R18 e-tron quattro N°7 (Lotterer) et la Porsche 919 Hybrid N°17 (Webber) ont signé les meilleurs chronos des deux premières séances d’essais libres sur le Fuji Speedway. Les qualifs des 6 Heures de Fuji sont programmées demain en début d’après-midi (6h40 heure française).
    André Lotterer, le plus nippon des pilotes Audi, avait réalisé le meilleur chrono de la première séance d’essais libres en 1min24s497, améliorant de près de deux secondes le tour le plus rapide d’une Audi e-tron quattro/Michelin sur le Fuji Speedway établi par lui-même en 2013 (1min26s235). Romain Dumas (Porsche N°18) et Marc Lieb (Porsche N°17) avaient signé les 2eet 3e temps à +0s733 et +1s254.
                                   
    Cet après-midi, dans la deuxième séance d’essais libres disputée elle aussi dans de bonnes conditions météo, c’est la Porsche 919 Hybrid/Michelin N°17 pilotée par Mark Webber qui a réalisé la meilleure performance du jour en 1min24s460 devant l’Audi N°7. Ces deux prototypes ont bouclé chacun 55 tours au cours des 90 minutes d’essais.
    La Porsche N°18 a signé le 3e meilleur chrono devant l’Audi N°8 et les deux Toyota TS040 Hybrid pointées à environ 2 secondes. Invaincus à Fuji depuis 2012, les prototypes japonais pourront peut-être compter sur la pluie qui est annoncée dimanche pour la course...
    La Rebellion R-One (Prost/Beche) a dominé les deux séances chez les LM P1 « privés » et affiche la meilleure vitesse de pointe avec près de 315 km/h enregistrés sur la très longue ligne droite des stands (1,5 km).
    En LM P2, Nelson Panciatici (Alpine A450b) avait bouclé le meilleur tour ce matin en 1min32s701. Cet après-midi, c’est la Ligier JS P2-Nissan G-Drive Racing N°26 (Sam Bird) qui s’est hissée aux avant-postes en 1min32s131. L’Oreca05-Nissan KCMG et l’autre Ligier G-Drive sont dans la même seconde.
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    Frédéric Makowiecki (Porsche N°92) avait réalisé 1min39s931 lors de la première séance où toutes les LM GTE Pro avaient terminé dans la même seconde. Cet après-midi, les deux Ferrari 458 AF Corse ont dominé la catégorie avec la N°51 (1min39s922) et la N°71 (1min40s021). Et une fois de plus, les sept voitures sont en moins d’une seconde.
    Sans doute favorisée par la nouvelle BoP, la Corvette C7.R Larbre Compétition avait bouclé un tour en 1min40s659 ce matin avec Paolo Ruberti à son volant. Puis l’Aston Martin Vantage N°96 a remporté la seconde séance en 1min40s706.










    La Porsche 911 RSR N°88 a terminé en queue de peloton lors des deux sessions qui se sont déroulées normalement hormis un accrochage entre Duval et Leventis ce matin et l’arrêt en bord de piste de la Ligier-Honda N°30 en fin de 2e séance.
    Demain, après la 3e séance d’essais libres matinale, les qualifs débuteront à 13h40 (6h40 heure française) pour les LM GTE.
                      
    The N°7 Audi (Lotterer) and the N°17 Porsche (Webber) took turns at the top of the order after Friday’s two free practice sessions at Fuji Speedway. Qualifying for Sunday’s 6 Hours of Fuji will start at 1:40pm local time Saturday.
                      
    André Lotterer, who has considerable experience of racing in Japan, posted the best lap of Free Practice 1 with a 1m24.s497s, an improvement of almost two seconds over his fastest effort in the Audi e-tron quattro/Michelin at Fuji Speedway in 2013 (1m26.235s).
    Romain Dumas (N°18 Porsche, +0s733) and Marc Lieb (N°17 Porsche, +1s254) were second and third in the session.
    The afternoon’s run took place in clear weather, too, and this time the timesheet was topped by the N°17 Porsche after Mark Webber recorded a day’s best of 1m24.s460s, ahead of the N°7 Audi. Both these cars completed 55 laps in the 90 minutes.
    Third was the N°18 Porsche, ahead of the N°8 Audi, while the two Toyota TS040 Hybrids were around two seconds back. To maintain their unbeaten record at Fuji since 2013, the Japanese prototypes might be helped by the rainy weather that is predicted for Sunday’s race.
    The Rebellion R-One of Prost/Beche dominated both sessions in the non-hybrid LM P1 class and notched up the fastest speed – almost 315kph – at the end of the 1.5km long straight.
                           
    In LM P2, Nelson Panciatici (Alpine A450b) was fastest in the morning (1m32.701s), while G-Drive Racing’s N°26 Ligier JS P2-Nissan (Sam Bird) emerged in front in the afternoon with a 1m32.131s. KCMG’s Oreca05-Nissan and the other G-Drive Ligier finished in the same second.
                          
    Fred Makowiecki (N°92 Porsche) posted the benchmark time in FP1 (1m39.931s) when all the LM GTE Pro lapped in the same second. The afternoon saw AF Corse dominate with its N°51 (1m39.922s) and N°71 (1m40.021s) Ferrari 458s. Again, all seven cars were blanketed by less than a second.
                          
    In LM GTE Am, Larbre Compétition’s Corvette C7.R produced a 1m40.659s in the morning, helped no doubt by the new Balance of Performance (BoP). The afternoon’s run was topped by the N°96 Aston Martin Vantage (1m40.706s).
                           
    The N°88 Porsche 911 RSR was last in both sessions.
    The day’s only incident of note was a tangle between Duval and Leventis in the morning, while the N°30 Ligier-Honda stopped on the track at the end of FP2.
    After Saturday morning’s Free Practice 3, the programme will continue with qualifying at 1:40pm local time, beginning with the LM GTE cars.
                           

    Lorenzo double la mise au Motegi / Lorenzo overcomes injury to dominate Friday’s practice


    Nettement au-dessus de ses adversaires le matin, le Majorquin a de nouveau dominé les essais libres vendredi après-midi au Japon.
                 Lorenzo overcomes injury to dominate Friday’s practice
    Avec quatorze points de retard sur son coéquipier Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) dans leur duel pour le titre mondial, Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) se doit de prendre l’initiative et l’a fait sans hésitation vendredi au Twin Ring Motegi, où commençait le Grand Prix Motul du Japon, première des quatre dernières manches de la saison 2015.
    Le Majorquin, vainqueur de l’épreuve japonaise ces deux dernières années, a attaqué dès le matin pour boucler la première séance d’essais du week-end avec près de quatre dixièmes de seconde d’avance sur Andrea Iannone (Ducati) et a poursuivi ses efforts l’après-midi, lors d’une seconde séance marquée par une nette progression de l’ensemble des pilotes. 
                     Pedrosa: “We encountered more problems than we had expected”
    Bien que ses adversaires se soient rapprochés de lui, Lorenzo conservait en fin de journée la première position sur le classement combiné, avec 0.128s d’avance sur Dani Pedrosa (Repsol Honda), en pleine forme après s’être brillamment battu pour prendre la seconde place lors de la course précédente, en Aragón.
    Toujours affaibli par son épaule gauche, dont il ne se fera pas opérer avant la fin de la saison, Iannone avait annoncé que le Motegi était une piste faite pour lui et a confirmé sa performance matinale en se maintenant dans le Top 3 au terme de la seconde séance d’essais, en étant 0.312s de Lorenzo.
                       Iannone: “We were competitive right out of the box”
    Son coéquipier Andrea Dovizioso (Ducati) a trouvé un rythme similaire (+0.016s sur Iannone) pour se hisser à la quatrième position, devant Bradley Smith (Monster Yamaha Tech3) et Aleix Espargaró (Team Suzuki Ecstar), qui, comme les pilotes Ducati, bénéficie d’un pneu arrière plus tendre.
    Marc Márquez (Repsol Honda), récemment opéré de la main gauche, et Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) se sont respectivement classés septième et huitième, en étant respectivement à plus de sept et huit dixièmes de seconde de Lorenzo.
                       Marquez: “I was able to ride correctly and brake late”
    Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech3) a fini neuvième, devant Héctor Barberá (Avintia Racing), dixième et premier pilote Open.
    Mike Di Meglio (Avintia Racing) s’est quant à lui classé 21e, trois places devant Loris Baz (Forward Racing), qui a chuté. 
    Les pilotes MotoGP™ seront de retour en piste samedi matin à 9h55 au Japon, soit 2h55 en France métropolitaine.
    Cliquez ici pour accéder aux résultats.
                      Rossi & Lorenzo will joust for glory again in Motegi
    Jorge Lorenzo dominated Friday’s practice to top the combined timesheets ahead of Dani Pedrosa and Andrea Iannone with Rossi in eighth.
    Movistar Yamaha’s Lorenzo took advantage of ideal conditions (Track temp. 40˚C) at the Twin Ring Motegi to set a 1’44.731 in FP2 to top Friday’s practice. Lorenzo showed no ill effects from the shoulder injury he picked up earlier in the week as he completely dominated proceedings on Friday at the Motul Grand Prix of Japan.
    Lorenzo’s time was less than three-tenths off Andrea Dovizioso’s Pole Record from last year (1’44.502) as the Spaniard looks to close the 14-point gap to his teammate Valentino Rossi in the standings.
    Repsol Honda’s Pedrosa (+0.128s) seemed buoyed by his podium finish at Aragon and ended the day in second overall after improving by over a second from FP1 to FP2. Ducati Team’s Andrea Iannone was third fastest on a day that saw 0.312s separate the provisional front row. The Italian finished ahead of his teammate Andrea Dovizioso in fourth as just 0.016s separated the two, despite Iannone also carrying a shoulder injury. The Ducati Team GP15’s made use of special cooling ducts to keep the front brakes cool, as did both the Movistar Yamaha team and Team Suzuki Ecstar.
                    Smith: “Things were very positive for us on track”
    Monster Yamaha Tech 3’s Bradley Smith (+0.519s) impressed as the leading Satellite rider in fifth overall, after he had finished fourth fastest in FP1. Team Suzuki Ecstar’s Aleix Espargaro (+0.617s) was sixth fastest with Repsol Honda’s Marc Marquez in seventh. The reigning MotoGP™ champion was using a modified handlebar to accommodate the broken fifth metacarpal on his left hand and at one point pulled off a remarkable save at turn 8 to stop him from doing any further damage.
                     Rossi: “We‘re not good with the setting yet”
    Championship leader Rossi found himself down in 8th overall at the end of the day, after ending FP1 in third. Rossi was 0.823s off the pace of Lorenzo and will have work to do on Saturday to try and maintain his 14-point lead.
    Pol Espargaro (Monster Yamaha Tech 3) was ninth ahead of the leading Open Class rider, Hector Barbera on the Avintia Racing Ducati, who completed the top ten.
                 Crutchlow: “I’m not too pleased”
    British riders Cal Crutchlow (LCR Honda) and Scott Redding (EG 0,0 Marc VDS) were in 11th and 12th respectively. Australian Jack Miller (LCR Honda) was 15th fastest overall while Irishman Eugene Laverty (Aspar MotoGP Team) was in 19th, ahead of his teammate Nicky Hayden (20th). The 2006 MotoGP™ World Champion Hayden announced on Friday he will be leaving MotoGP™for WorldSBK in 2016.
    Wildcards Takumi Takahashi (Team HRC With Nissin) and Katsuyuki Nagasuka (Yamaha Factor Racing Team) ended the day in 18th and 23rd respectively despite the latter crashing late on in FP2, while Kousuke Akiyoshi, the replacement for the injured Karel Abraham in the AB Motoracing Team, was in 27th.
    Check out the combined MotoGP™ FP1 and FP2 results; FP3 kicks off at 9:55am local time in Motegi on Sunday.
                   Crutchlow: “It’s a special place for Honda”

    FIA WEC 6 Hours of Fuji


    2015 WEC 6 Hours of Fuji Teaser par fiawec

    WRC Rallye de France - Tour de Corse 2015 : Les brèves


    Au menu des brèves insulaires, un chassé-croisé de Tour de Corse, du Mans aux 10 000 Virages, un nouveau Champion du monde français, des Skoda Fabia battues et la grosse colère de Lorenzo et Volkswagen à l’amende...
    Sur la liaison finale entre Agosta Plage et Ajaccio, les concurrents du Tour de Corse WRC ont croisé ceux du Tour de Corse Historique qui se rendaient au départ, à Porto-Vecchio. Près de 300 voitures historiques sont attendues pour cette épreuve qui va durer toute la semaine.
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    Le Tour de Corse 2015 accueillait deux grands pilotes d’Endurance : Romain Dumas, vainqueur en 2010, et Stéphane Sarrazin, triple poleman. Dumas a dû abandonner (fuite liquide refroidissement) et Stéphane Sarrazin a conclu à la 9e place sur sa Ford Fiesta RS WRC après des ennuis de turbo vendredi.
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    Le Tour de Corse 2015 a été remporté par Jari-Matti Latvala (VW/Michelin) à 92,1 km/h de moyenne, moins vite que l’édition 2014 gagnée par Stéphane Sarrazin sur Ford Fiesta RRC/Michelin à 96,2 km/h de moyenne. En WRC, il faut remonter à 2003 (également sous la pluie) pour trouver plus faible moyenne (Solberg, 91,6 km/h)
    Même si les pilotes WRC ne disposent pas de « vrais » pneus pluie, règlement oblige, le pneu Michelin Pilot Sport S5 soft est capable d’évacuer 75 litres d’eau par seconde à 100 km/h !
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    Vainqueur en 2009, le Corse Pascal Trojani a remporté le classement du Championnat de France et termine à la 21e place du général sur sa C4 WRC/Michelin.
    Il s’agit de la 23e victoire de Michelin au Tour de Corse depuis 1973. Le manufacturier de pneus français a triomphé avec tous types de voitures : propulsion (Alpine, R5 Turbo, traction (Citroën Xsara kit-Car) et 4x4 (Groupe B, Groupe A et WRC).
    Stéphane Lefebvre (DS3 WRC) a mené une course sage et signé un 8e temps dans la longue spéciale de Murraciole. Il sera au départ du Rally Catalunya sur la DS3 WRC, et peut-être au Wales Rally GB également.
    Comme Sébastien Loeb en 2001, Brice Tirabassi en 2003, Sébastien Ogier en 2008 et Stéphane Lefebvre l’an passé, le Français Quentin Gilbert a remporté le Championnat du monde Juniors 2015 après une 4e victoire (Monte-Carlo, Portugal, Finlande, Corse). Il disputera la saison 2016 en WRC-2 sur une DS3 R5/Michelin.
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    Le président de la FIA Jean Todt était sur place pour suivre le retour du Rallye de France en Corse. Sébastien Ogier a profité de sa présence pour remettre sur la table le dossier des pneus pluie en WRC...
    Malgré les conditions, la plupart des pilotes a salué le retour du Tour de Corse en WRC, comme Kris Meeke. Les organisateurs ont néanmoins quelques points à revoir, comme le parc d’assistance, peu fonctionnel (et inondé), ou les Tyre Fitting Zones bien peu « glamour ».
    Gros scandale de Lorenzo Bertelli (Ford) au parc de regroupement de Propriano quand les commissaires lui ont annoncé qu’il allait partir dans la Power Stage après les premiers concurrents WRC alors qu’il roulait en 3e position sur la route depuis le matin. L’Italien a rendu son carnet de bord.
    Les Skoda Fabia R5 ont été battues en WRC-2 pour la première fois depuis leurs débuts mondiaux au Portugal. Pontus Tidemand a effectué plusieurs sorties de route, et Esapekka Lappi a avoué ne pouvoir suivre le rythme de Maurin. Le Français décroche sa première victoire en WRC-2.
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    Volkswagen Motorsport a écopé de 10 000 € d’amende (dont 8000 en sursis jusqu’à fin 2016) car l’équipage Ogier/Ingrassia n’a pas activé le bouton « OK » quand il a changé de roue dans l’ES3.

    A Porsche pilgrimage to Rennsport Reunion 2015


    Rennsport Reunion is the largest celebration of Porsche in the world, attracting tens of thousands of international enthusiasts. At the fifth running of the event, held last weekend at Laguna Seca in Monterey, numerous Porsche racing stars were reunited with their beloved cars...

    The Porsche legend

    “I make sure never to miss Rennsport Reunion,” says six-time Le Mans winner Jacky Ickx, as we walk through the Le Mans celebration paddock at Laguna Seca. We asked which of those victories he looks back on most fondly, to which he replied, “That would have to be 1977, when the team was riddled with technical problems, and we only had one 936 left running. With Hurley Haywood and Jürgen Barth, we went on lap after lap, before we too suffered a technical issue. As our lead was so great, we decided to repair the car and, thanks to race engineer Klaus Bischof and his team, we were able to rejoin and win the race. It was a real team effort.” It’s stories like this that fuel the Porsche legend, and explain the immense enthusiasm for the brand not just at Rennsport, but worldwide.

    A star is born

    Rennsport Reunion was conceived in 2001, when Bob Carlson and Klaus Bischof had an idea for a festival to celebrate the immense racing success of Porsche. The first event was held at Lime Rock Park, with a small group of Porsche names that included Jacky Ickx and Paul Newman. Two events at Daytona followed, until Laguna Seca established itself as the ideal venue to hold such an event, which was getting bigger and bigger thanks to the increased commitment of Porsche itself. It’s now a place of pilgrimage for Porsche enthusiasts from around the globe.

    One big family

    This year, more former Porsche racers and other important names from German motorsport history were gathered than ever before – from engineer Norbert Singer, who was instrumental in 16 of Porsche’s 17 Le Mans victories, to drivers such as Jochen Mass, Jackie Oliver, Hans Herrmann, Derek Bell, Vic Elford and Hurley Haywood. They all celebrated in the company of some 60,000 Porsche enthusiasts.

    The stars of the show

    The real attraction of Rennsport Reunion, though, is the ability to experience legendary cars in action on the racetrack. The cars are divided into seven groups, from early Le Mans prototypes to current racers such as the GT3 Cup. The grid for the Weissach Cup was particularly impressive, featuring two Gulf 917Ks, a 910 and a 906, all of which partook in a breathtaking duel for podium positions. It was a pity that, owing to stricter US historic motorsport rules, ‘battles’ were few and far between, with overtaking that was deemed too risky by the marshals being punishable by fines.

    All things considered...

    Nevertheless, it was an incredible experience to stand beside the track at the infamous Corkscrew, and watch ultra-cool 1970s Porsche prototypes such as the 908 roaring down the slope. In contrast to historic motorsport events in Europe, visitors were allowed access to almost all areas, such as the pit garages and the paddocks. And the nature of the track allowed spectators to view the action at relatively close quarters. All these things combined to make Rennsport Reunion a truly unique event, and one to which we shall definitely return.
    Photos: Stefan Bogner for Classic Driver © 2015

    A return to the golden era of elegance with Touring’s Berlinetta Lusso


    A Ferrari should be fast, desirable, distinctive, vivacious and elegant. For decades, the marque has excelled in the former categories, but what about the latter? We organised a rendezvous with arguably the only truly graceful contemporary Ferrari: the F12-based Berlinetta Lusso by Touring...
    As a package, the F12Berlinetta is pretty untouchable among its peers: it has a monstrous naturally aspirated V12 (likely to be the last of its kind), oodles of visual drama, the sharpest of cutting-edge aerodynamics, and a dynamic balance even Philippe Petit would envy. But where has the elegance gone: the graceful, understated character that would steal the limelight from even the most glamorous lady in red? Some would say you’d need to go back to the 550M to trace the last truly elegant Ferrari; others would argue a longer reach would be required, perhaps back to the Daytona. Personally, I’d say the final ‘soft-design’ Ferraris, the 275 GTB and 365 GT 2+2, were the last offerings to embody automotive elegance in the truest sense of the word. But what if you wanted to bestow a simpler, more timeless body on the all-conquering F12 underpinnings? Your options are limited to one: the Berlinetta Lusso by Carrozzeria Touring Superleggera. Or at least, they were.

    Complex simplicity

    We say ‘were’, because Carrozzeria Touring recently announced that all five planned examples of the Berlinetta Lusso are now sold. After a brief meeting at the Villa d’Este Concorso d’Eleganza where it had its first high-society debut, we organised a more personal rendezvous in California with the only completed car, resplendent in ‘Azzuro Niourlague’. Berlinetta Lusso #1 is infinitely more captivating in the metal, first in terms of the depth of its paint – alternatively named Rad Blue – then for the ‘complex simplicity’ of its hand-beaten body. Despite­­ referencing one of the earliest Ferraris, namely the ex-Gianni Agnelli Ferrari 166 MM, it boasts subtle design flourishes that would perplex even the most modern mass-production techniques. And who better to talk us through the intricacies than Carrozzeria Touring’s chief designer, Louis de Fabribeckers...

    Three questions to Louis de Fabribeckers

    You’re in a position many would dream of – one which allows you to design your dream Ferrari. Where do you start?
    “You start with the general volumes, and you need to create a harmony; a balance. I have a special affinity for the classic coupés from the 1950s and 1960s, with the traditional three-box shape consisting of a long bonnet, a small greenhouse and a little boot; something horizontal, not aggressive but still quite dynamic; a timeless design, but still very classic.
    “It was a dream for me to do a car like this. I was so happy when the client came to us and said he would like a classic Ferrari, because he thought they were no longer producing timeless designs. In his opinion, he thought current Ferraris were overdesigned, and he wanted his car to exude elegance.”
    There are some restraints in this process though, correct?
    In some cases, we have to use already homologated parts. On this car, the headlights, tail-lights and windscreen are the only exterior elements common with the F12, and all the rest is new. It’s just a little thing you need to keep in the back of your mind, it doesn’t need to disturb you too much during the design process. Apart from that, I have the freedom to create dramatic sections that other designers do not have, as they always have to justify their choices to engineers, a financial team, and ultimately a mass market. I am fortunate in that I am always designing for a single, very passionate client. Once I have his approval, I am just dealing with my guy in the workshop – I will pop down and say to him, ‘Come on, just try to make this little change for me,’ and usually he will say, ‘Okay Louis, I’ll see what I can do. The great thing with aluminium is that until the car is painted, I can still make modifications and tweak things. Often, the design is theoretically frozen; they’ll bring the ‘body-in-white’ into the paint shop, and I’ll be running behind the car shouting, Wait, wait, just one more little thing
    “The main purpose of my job is to show how great our craftsmen are, and how able they are to create beautiful volumes. For example, this dramatic main character line leading from the front arch shows that it can only be done by hand, not with an aluminium press. In fact, if you tried to do this with a press, you would completely destroy the aluminium.”
    Would you agree that elegance is all but absent in the majority of modern car design?
    I love modern Aston Martins –  it’s timeless design, very elegant. But today, you have to sell a new product every year, and propose new ideas. This is why new designs are trendy, not timeless – otherwise you will not sell any more. It’s like a fridge: if you bought a fridge in the 1950s, it was the best fridge on earth and you could keep it for 40 years. Today, your fridge might break down after a few years, and you will be told it’s more economical to buy a new one. This is how it works with design, too – every year the market is asking for something new, something a bit more trendy, something that will ultimately be old-fashioned in a year or two. It’s my job to create something timeless, something the owner can treasure for decades to come.
    Photos by Rémi Dargegen for Classic Driver © 2015
    There are hundreds of classic and modern Ferraris for sale in the Classic Driver Market.